Panplast Et-Süt Entegre Gıda Kompleksi

Fortune 500 Açıklandı, Konya Şeker; Gıda Sektörünün İlk 5’inde Anadolu’nun En Büyük Şirketleri Arasında İlk 10’da Üretici Şirketler Arasında İlk 50’de Tüm Şirketler İçinde 66’ncı Sırada



Fortune dergisinin ev sahipliğinde ve Finar/Dun & Bradstreet (D&B) A.Ş'nin katkılarıyla Türkiye'nin net satışlara göre en büyük 500 şirketinin belirlendiği ve bu yıl sekizincisi düzenlenen "Fortune 500 Türkiye" araştırmasının sonuçları düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı. Önceki yıllarda olduğu gibi 2014 yılında da Fortune 500 listesinin ilk sıralarında yine petrol ve enerji şirketleri yer aldı. 2014 yılında net satışı bir önceki yıla göre yüzde 3,3 azalmasına rağmen liderliği kaptırmayan TÜPRAŞ’ın 2014 yılındaki net satışı 39 milyar 722 milyon lira olarak gerçekleşti. Listede, TÜPRAŞ'ı 37 milyar 464 milyon liralık net satış geliriyle BOTAŞ, 32 milyar 946 milyon liralık net satış geliriyle de OMV Petrol Ofisi izledi. Net satış gelirini 24 milyar 157 milyon liraya çıkaran Türk Hava Yolları ise dördüncü sırada yer aldı.

Fortune 500 şirketlerinin net satışları 2014'te yüzde 19,55 artışla 791,7 milyar liraya yükselirken, toplam ihracatları yüzde 19,98 artışla 186,8 milyar lira olarak gerçekleşti. Satış geliri 1 milyar lirayı aşan şirket sayısı 125'ten 147'ye yükselirken, satış gelirleri 10 milyar liranın üzerinde bulunan şirket sayısı 14'ten 16'ya yükseldi. Üretim şirketlerinin net satışları yüzde 7,6 artarken, bu oran ticaret şirketlerinde yüzde 33,8, hizmet şirketlerinde yüzde 21,7, inşaat şirketlerinde ise 32,17 olarak gerçekleşti. Fortune 500 Türkiye listesinde istihdam artışı yüzde 6,8 olarak gerçekleşti. Şirketlerin öz kaynaklarında yüzde 12,3'lük bir artış yaşandı.
 
Konya Şeker Üretici Şirketler İçinde 46’ncı

Üç bine yakın firmanın incelendiği ve net satış rakamlarına göre belirlenen listede Konya’dan 9 şirket yer aldı. Fortune 500 Listesine 39 il hiç şirket sokamazken listede en fazla şirketi olan il 258 şirketle İstanbul oldu. İstanbul’u 54 şirketle Ankara takip ederken listenin 66’ncı sırasında yer alan Konya Şeker ilk 100 içerisinde Konya’yı temsil eden tek şirket oldu. 2014 yılında net satışlarını bir önceki yıla oranla %8’lik artışla 2.038.801,806 TL olarak gerçekleştiren Konya Şeker, (FVÖK) faiz ve vergi öncesi karlılıkta da %18.90’lık artış ile 309.025,790 TL kar elde ederek 47’nci sırada yer aldı. Yine aktif varlığını %14.32 oranında büyüterek 3.894.396,267 TL ile listenin 33’ncü sırasına, ihracatını da %75 oranında artırarak 106.033,528 TL ile 224’ncü sıraya adını yazdıran Konya Şeker istihdamda da çalışan sayısını %6 oranında artırarak 3.178 kişiye çıkardı.
 
Konya Şeker listede yer alan şirketler arasında Endüstriyel Gıda İmalatı kategorisinde en büyük 5’nci şirket unvanına sahip olurken ilk 5 deki (FVÖK) faiz ve vergi öncesi karlılıkta 3’ncü büyük şirket ve bir önceki yıla göre (FVÖK) faiz ve vergi öncesi karlılığını artıran tek şirket olarak göze çarptı. Konya Şeker aynı zamanda Endüstriyel Gıda İmalatı kategorisindeki ilk 5 şirket arasında %75 oran ile ihracatını en fazla artıran şirket olurken, Fortune 500 listesine girme başarısı gösteren 9 Konya şirketi arasında ise en çok ciro ve en çok istihdam gerçekleştiren şirket oldu.
 
Konya Şeker’in son yıllarda iş dünyasına yönelik yapılan araştırmalarda ve yayınlanan tüm istatistiklerde ön sıralarda yer almasının gurur verici olduğunu ifade eden Konya Pancar Ekicileri Kooperatifi Yönetim Kurulu Başkanı ve Karaman Milletvekili Recep Konuk Fortune 500 araştırmasına ilişkin yaptığı değerlendirmede “yapılan her araştırmada ilk sıralarda yer alan Konya Şeker yaptığı yatırımlarla dünyanın en büyük 5 gıda şirketinden biri olma hedefine sağlam adımlarla ilerliyor” dedi.
 
Bizim Derdimiz Her Yıl Bir Önceki Yıla Göre Daha Çok Yatırım Yapmak Daha Çok Üretim Gerçekleştirmektir.
 
İSO 500 gibi Fortune 500 sıralamasında da sadece Konya Şeker’e ait verilerin yer aldığını vurgulayan ve bu sıralamada Panplast, Panagro Et-Süt Entegre Gıda Kompleksi, Beta Ziraat ve Hamyağ Fabrikası ile Termik Santrallerin istihdam, üretim ve ciro rakamlarının yer almadığını belirten Konuk açıklamasında şunları söyledi; “Bizim Konya Şeker olarak yapılan istatistik, sıralama ve araştırmalarda ön plana çıkmak gibi bir derdimiz ve kaygımız yok. Bizim derdimiz her yıl bir önceki yıla göre daha çok yatırım yapmak daha çok üretim gerçekleştirmektir. Fortune 500 listesinin yanı sıra geçtiğimiz günlerde de İSO Türkiye'nin 500 Büyük Sanayi Kuruluşu Araştırması'nın detayları yayınlandı. Her iki çalışmada da Konya Şeker isminin ön sıralarda yer alması hepimizi gururlandırıyor. İSO 500 listesinde 40’ncı sırada yer alan Konya Şeker, Fortune 500 listesinde de net satış cirolarına göre, üretici şirketler içinde 46’ncı, tüm şirketler içinde, yani perakendeciler, mağazalar ve dağıtım şirketleri dâhil edildiğinde ise 66’ncı sırada yer almıştır. Endüstriyel Gıda Üreten Şirketler içinde ilk beşte yer alan Konya Şeker, tüm şirketler arasında ise Anadolu’nun en büyük ilk 10 şirketinden biri oldu. Bu araştırmanın detaylarına baktığımızda Fortune 500 şirketlerinin net satışları 2014'te yüzde 19,55 artışla 791,7 milyar liraya yükselirken, toplam ihracatları yüzde 19,98 artışla 186,8 milyar lira olarak gerçekleşmiş. Satış geliri 1 milyar Lirayı aşan şirket sayısı 125'ten 147'ye yükselirken Konya Şeker’in net satış cirosu 2.038.801,806 TL, faiz ve vergi öncesi kârı da %18.90’lık artış ile 309.025.790 TL olmuştur. Faiz ve Vergi öncesi kârlılıkta 47’nci sırada yer alan Konya Şeker, bir önceki yıla göre aktif varlıklarını %14.32 oranında büyüterek, 3.894.396.267 TL ile aktif varlıklara göre listenin 33’ncü sırasında yer almıştır. İhracatını %75 oranında artıran Konya Şeker’in, 2014 yılındaki ihracat geliri 106.033.528 TL’ye ulaşmıştır.  Bu ve bunun gibi detaylar hem şirket olarak bizim hem ülkemizdeki diğer büyük şirketlerin hem ülke içerisinde hem de küresel dünyada devler arasında ve değişik sektörlerdeki şirketlere göre kendi performansımızı değerlendirmemizi, karşılaştırma yapmamızı sağlıyor. Eksiklerimizi görüp o eksikleri giderme fırsatını yakalıyor, yaptığımız iyi işleri görüp daha yüksek moralle daha iyisini yapmak için motivasyonumuzu katlayabiliyoruz. Mesela Fortune Dergisi bu sene hem Türkiye 500 listesini hem de ABD 500 listesini aynı sayıda yayınladı. Bizim 500 şirketimizin cirosu maalesef küresel bir zincir mağaza olan Wallmart’ın cirosunun henüz dörtte üçüne tekabül ediyor. Ülke olarak, iş dünyası olarak biz buradan ders çıkarmalı ve küresel manada etkin şirketlere sahip olmak, olabilmek için daha çok çalışmalıyız. Mesela yine bu araştırmaya yansıyan sonuçlardan biri 500 büyük sanayi kuruluşunun kârının son iki yıldır kur etkisiyle düşmesidir. Her ne kadar 2014 yılında bu etki bir önceki yıla göre zayıflamış ve şirketler kârlılık anlamında toparlanma sürecine girmiş de olsalar 500 şirketin net kârı 791,7 milyar liralık net satışa oranlandığında yüzde üç civarındadır.
 
Vergi ve Faiz Öncesi Karlılık (FVÖK) 309 Milyon Lira, Parayı Bankaya Koymak Yerine Yatırıma Yönlendirdik

Konya Şeker Fortune 500 araştırmasında hem özkaynakları, hem aktif varlıkları hem de üretici şirketler arasındaki pozisyonu ile çarpıcı sonuçlar ortaya koymuş, istikrarlı büyümesini sürdürmüştür. Araştırmaya yansıyan sonuçlardan 309 milyon liralık kâra rağmen net kârın yaklaşık 15 milyon lira olarak gerçekleşmesi kimsenin kafasını karıştırmasın. Konya Şeker’in bu istatistiki tablolardaki net kâr ile övünmeye ihtiyacı yok.  Konya Şeker kâr etmiş mi etmiş. Ne kadar cirosuna oranlandığında %15’ten fazla. Bu kârın önemli bir miktarı ile ne yapmış? Yatırım, yatırım ve yine yatırım. O yatırımları yapmasaydı ne olacaktı o kâr? Bir kısmı 17 kooperatife dağıtılacak, bir kısmı vergiye ayrılacak, kalan da faaliyet dışı gelir için bankaya yatacaktı.  Biz elde ettiğimiz kârı olabildiğince yatırıma döndürmeye çalışan, büyük yatırımlara imza atan, büyük yatırımlar yapan bir şirketiz. Yani paraya para kazandıran değil, parayı fabrikaya döndüren ve o fabrikalar vasıtasıyla refahı köye, kasabaya, şehre dört bir yana yaymaya çalışan bir şirketiz.  
Konya Şeker’in tek katkısı, cirodan, üretimden ve doğrudan istihdamdan ibaret değil. Konya Şeker’in rakamlarındaki her değişim tarladaki istihdamın da, köylerdeki refahın da artması anlamına geliyor, araziye de iş bulunduğunu gösteriyor. Konya Şeker’in daha çok üretmesi tarım sektörünün de daha çok üretmesi, ürettiğinden daha çok kazanması, refahtan daha çok pay alması anlamına geliyor.
Bugün ürettiğimizden daha çok üretmemiz, küresel ölçekte de kantara çıktığında ağırlığı olan şirketlere sahip olmamız gerekiyor. Konya Şeker olarak biz küresel ölçekte de kantarda ağır basmak, en azından kendi sektörümüzde gıda ve tarımda dünyanın ilk beşinde yer almak için gayret gösteriyor, o hedefe sağlam adımlarla ilerliyoruz”