Panplast Et-Süt Entegre Gıda Kompleksi

Yükselen Değer Doğal Olarak Konya Şeker



Türkiye’nin en büyük 500 şirketini bilanço rakamlarına göre sıralayan ve bu yıl 7’nci araştırmasını gerçekleştiren Fortune Türkiye Dergisi, 2013 rakamlarına göre Fortune 500 değerlendirmesini sonuçlandırdı. Fortune dergisinin ev sahipliğinde ve Finar/Dun & Bradstreet (D&B) A.Ş'nin katkılarıyla hazırlanan "Fortune 500" listesi, düzenlenen basın toplantısıyla açıklandı.

Fortune 500 Türkiye Şirket Sıralaması, yedi yıldır, Fortune Amerika'nın yılların deneyimi ile oluşturduğu kriterler ışığında, Türkiye'de ilk kez isimlerin saklanmadığı, tüm verilerin eksiksiz olduğu, tamamen bilimsel ölçülerle hazırlanan, şeffaf ve objektif bir şirket sıralaması ortaya koyuyor. Türkiye’de imalat, ticaret, hizmet ve inşaat sektörlerini kapsayan Fortune 500 Türkiye çalışması, yine kendi alanında dünya lideri olan Dun & Bradstreet (D&B) A.Ş ve onun Türkiye’deki kardeş kuruluşu olan Finar A.Ş. ile birlikte hazırlandı.

Fortune 500 Türkiye Editörü Kenan Şanlı ve Finar/D&B Türkiye Genel Müdürü Didem Taner tarafından açıklanan Fortune 500 araştırmasında çarpıcı sonuçlar ortaya kondu. Önceki yıllarda olduğu gibi 2013 yılında da Fortune 500 listesinde ilk 10’a petrol ve enerji şirketleri damgasını vurdu. Geçen yılki sıralamada 70’inci sırada yer alan Konya Şeker, 2013 yılı verilerine göre 11 basamak birden yükselerek ilk 100 listesinde 59.sıraya yerleşti.

Fortune 500 şirketlerinin net satışları 2013 yılında yüzde 7,7 artarak 662 milyar 316 milyon liraya yükseldi. Fortune 500 şirketlerinin toplam ihracatı 2013 yılında yüzde 15,3 artarak 155 milyar 717 milyon liraya çıktı. 2012 yılında 31 milyar 532 milyon lira olan Fortune 500 şirketlerinin net kârı ise 2013 yılında yaklaşık yüzde 13,2 düşerek 27 milyar 382 milyon liraya geriledi.

Petrol ve enerji şirketleri yine üst sıralarda…

Önceki yıllarda olduğu gibi 2013 yılında da Fortune 500 listesinde ilk 10’a petrol ve enerji şirketleri damgasını vurdu. 192 milyar 764 milyon lira net satış geliri ile Fortune 500 net satışlarından yüzde 29,1 pay alan ilk 10 şirketin altısı petrol ve enerji sektöründe faaliyet gösteriyor. Tüpraş’ın 41 milyar 78 milyon lira net satış geliri ile zirveyi bırakmadığı Fortune 500 listesinde, 24 milyar 979 milyon lira net satış geliriyle OMV Petrol Ofisi de ikinciliği korudu. Geçen yıl 23 milyar 206 milyon lira net satış geliriyle Türkiye Elektrik Ticaret ve Taahhüt sıralamada üçüncü oldu.  Listenin ilk 100’ünde gıda sektöründen Konya Şeker ile birlikte aralarında Türk Şeker, Coca Cola, Ülker, Eti, Sütaş ve Banvit’in de bulunduğu şirketler yer aldı.

2011 yılındaki 1 Milyar 220 Milyon liralık cirosunu %21,1 oranında arttıran ve 2012 yılında 1 Milyar 478 Milyon Liralık net satış gerçekleştiren Konya Şeker, 2013 yılında da net satışlarını % 23.1 artırarak bir önceki yıla göre 11 sıra birden yükselirken, listenin ilk 100’ünde 59’uncu sırada yer alan tek kooperatif şirketi oldu.

Fortune 500 Türkiye Editörü Kenan Şanlı, finans dışı tüm sektörleri kapsayan Fortune 500 Türkiye sıralamasının 2013 sonuçlarının kur ve faiz artışlarının şirketlerin bilanço yapılarını bozduğunu net bir şekilde ortaya koyduğunu söyledi. Şanlı, 2013 yılında yaşanan kur ve faiz artışlarından şirketlerin ciddi şekilde etkilendiklerini ve net kârlarının buna bağlı olarak düştüğünü söyledi. Şanlı, 2012 yılında 31 milyar 532 milyon lira olan Fortune 500 şirketlerinin net kârının, 2013 yılında yüzde 13,2 düşerek 27 milyar 382 milyon liraya gerilediğini belirterek, “2012 yılında 35,4 milyar lira olan Fortune 500 şirketlerinin esas faaliyet kârının, 2013 yılında yüzde 25,3 artarak 44,4 milyar liraya çıktığı görülüyor.

Esas faaliyet kârındaki hızlı artışa rağmen döviz ve faizin artmasının etkisiyle Fortune 500 şirketlerinin esas faaliyet dışı gelir gider dengesinin ciddi bir şekilde bozulduğu dikkat çekiyor. 2013 yılında Fortune 500 şirketlerinin finansman giderleri de yine kur etkisiyle yüzde 51 arttı. 2013 yılında finansman giderlerinin artması ve esas faaliyet dışı gelir gider dengesinin bozulması, Fortune 500 şirketlerinin net kârının da erimesine neden oldu” dedi. Şanlı, Fortune 500 şirketlerinin net faaliyet dışı gelir gider dengesinin bir önceki yıla göre azalması ve finansman giderlerinde yaşanan artışa rağmen esas faaliyet kârındaki artışın, net kârda yaşanan düşüşün sınırlı düzeyde kalmasını sağladığına da dikkat çekti.

Konya Şeker’in 2013 yılında sergilediği satış performansıyla Fortune 500 listesinde 11 basamak birden yükselmesini değerlendiren Pankobirlik Genel Başkanı Recep Konuk: “2013’e ait değerlendirmeler birer birer açıklanıyor. İstanbul Sanayi Odasından sonra Fortune Türkiye’de yaptığı değerlendirmeyi açıkladı. Konya Şeker üretimden satışlara göre yapılan İSO sıralamasında beş basamak ilerlerken, imalatın yanı sıra finans hariç tüm diğer sektörlerdeki şirketlerin de değerlendirmeye tabi tutulduğu Fortune 500 değerlendirmesinde 11 basamak ilerleyerek 59’uncu sıraya yükselmiştir. Konya Şeker sadece bu iki araştırmada değil ekonominin nabzını tutan her araştırmada, ekonominin röntgenini çeken her çalışmada fark ediliyor, farkını ortaya koyuyor” dedi.

Konya Şeker’in son yıllarda iş dünyasına yönelik yapılan bütün araştırmalarda ve yayınlanan tüm istatistiklerde öne fırladığını belirten Recep Konuk, bunun hem gurur verici olduğunu hem de Konya Şeker’deki hareketliliği, organik, sürekli ve sürdürülebilir büyümeyi tescillediğini vurguladı. Konuk değerlendirmesinde şunları söyledi;

“Bizim sıralamalarda, istatistiklerde, iş dünyasında yapılan araştırmalarda öne çıkmak gibi bir kaygımız, derdimiz yok. Bizim işimiz üretim. Bizim işimiz yatırım. Biz işimize odaklanıyoruz, her yıl bir önceki yıla göre daha çok yatırım yapıyoruz, daha çok üretim gerçekleştiriyoruz. Bunun doğal sonucu da rakamlara yansıyor, reel ekonomideki gayretimiz araştırmalarda rakamlardaki değişimle görünüyor. Çeşitli kurumların değişik zamanlarda yayınladığı araştırmalarda bizi 11 sıra, 20 sıra yükselmekten daha çok mutlu eden, daha çok heyecanlandıran husus o araştırmalardaki detaylardır. Mesela bir önceki yıla göre Fortune 500’deki şirketlerin toplam cirosundaki artış %7.7 olmuş, Konya Şeker’in cirosu ise %23,1 artmış. Yani Konya Şeker, 500 büyüğün net satış ortalamasındaki artış oranını üçe katlamış. Yani ortalamanın üzerinde performans sergilemiş, ortalamanın üzerinde büyümüş. Bu ve bunun gibi detaylar şirket olarak bizim devler arasında ve değişik sektörlerdeki şirketlere göre kendi performansımızı değerlendirmemizi, karşılaştırma yapmamızı sağlıyor. Eksiklerimizi görüp o eksikleri giderme fırsatını yakalıyor, yaptığımız iyi işleri görüp daha yüksek moralle daha iyisini yapmak için motivasyonumuzu katlayabiliyoruz. Kaldı ki bu araştırmaya yansımayan hususlar da var. Mesela Konya Şeker’in tek katkısı doğrudan istihdamdan ibaret de değil. Konya Şeker’in rakamlarındaki her değişim tarladaki istihdamın da artması anlamına geliyor, araziye de iş bulunduğunu gösteriyor. Konya Şeker’in daha çok üretmesi tarım sektörünün de daha çok üretmesi, ürettiğinden daha çok kazanması, refahtan daha çok pay alması anlamına geliyor.
Bugün ürettiğimizden daha çok üretmemiz, küresel ölçekte de kantara çıktığında ağırlığı olan şirketlere sahip olmamız gerekiyor. Konya Şeker olarak biz küresel ölçekte de kantarda ağır basmak, en azından kendi sektörümüzde gıda ve tarımda dünyanın ilk beşinde yer almak için gayret gösteriyor, o hedefe sağlam adımlarla ilerliyoruz.”